نحوه رتبه‌بندی شرکت های مشاور و پیمانکاری

نحوه رتبه‌بندی شرکت

 

رتبه‌بندی شرکت یعنی دریافت مجوز از نهادهای دولتی که برای بسیاری از افراد و شرکت‌ها اهمیت بالایی دارد. رتبه‌بندی شرکت در زمینه مشاور انواع مختلفی داشته و هزینه اخذ رتبه مشاور برای هر کدام از نوع‌ها متفاوت است. رتبه‌بندی شرکت‌ها در زمینه مشاور از رتبه ۱ تا ۳ و شرکت‌های پیمانکاری از گری ۱ تا ۵ است.

اخذ رتبه پیمانکاری و مشاور این است که شایستگی شخص حقوقی یا حقیقی بر اساس استانداردهایی توسط یک نهاد دولتی تایید شده است. شرکت‌ها یا مهندسین مشاور و پیمانکاری که دارای رتبه و گرید هستند، توانایی و صلاحیت لازم را برای طراحی و اجرای طرح را دارند. مدارک لازم برای رتبه‌بندی شرکت و هزینه رتبه‌بندی شرکت بستگی به به گرید مورد نظر شما دارد. ملاک اصلی که از طریق آن به متقاضیان گواهینامه رتبه مشاور داده می‌شود، توانایی فنی اشخاص است. ملاک اصلی برای تایید صلاحیت شرکت‌های پیمانکاری تعداد افراد در هیئت مدیره این نوع شرکت‌ها است. شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکار با شرایط و مدارک اخذ رتبه مشاور متفاوت بوده و هزینه اخذ رتبه پیمانکاری و مشاور هم باهم فرق دارد.

 

نحوه رتبه‌بندی شرکت های مشاور و پیمانکاری
نحوه رتبه‌بندی شرکت های مشاور و پیمانکاری

 

رتبه‌بندی شرکت در زمینه مشاور

 

اخذ رتبه مشاور در پایه‌های متفاوت با هم فرق دارد. رتبه‌بندی مهندسین مشاور به روش زیر است:

شرایط گرفتن گرید ۳

این رتبه مخصوص افرادی است که تجربه کاری ندارند یا تجربه آن‌ها کم می‌باشد. در این مرحله ۳ نفر با داشتن حداقل مدرک لیسانس در رشته‌هایی که در آیین‌نامه تاییدیه افراد است اقدام به ثبت شرکت می‌کنند.

شرایط گرفتن گرید ۲

در این مورد باید تعداد افراد حداقل بین ۳ تا ۵ نفر باشند. این افراد با داشتن حداقل مدرک لیسانس و داشتن ۳ سال سابقه کاری اقدام به گرفتن گرید  ۲ می‌کنند. سوابق افرادی که جزء هیئت مدیره هستند مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای تخصص‌های مختلف میزان تجربه کاری متفاوت است.

شرایط گرفتن رتبه ۱

وقتی شرکت یا مشاورانی برای اخذ رتبه ۱ اقدام می‌کنند باید افراد زیر مجموعه این شرکت بین ۳ تا ۷ نفر باشند. مدرک تحصیلی این افراد باید لیسانس بوده و دارای ۲۴ سال تجربه کاری مربوط به تخصص مورد نظر خود باشند. هم‌چنین برای رتبه‌بندی مشاوران با گرید ۱ حتما باید پروژه شاخصی داشته باشند. میزان بزرگی این پروژه مشخص شده از سوی سازمان برنامه‌ریزی و بودجه است و حتما باید لاین طراحی را هم همین مشاورین انجام دهد.

 

رتبه بندی پیمانکاران
رتبه بندی پیمانکاران

 

رتبه‌بندی شرکت در زمینه پیمانکاری

 

رتبه‌بندی شرکت و رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکاری نیازمند شرایط خاصی بوده و بعد از ۲ سال باید تمدید شود. در صورتی که پیمانکار دارای این رتبه و گواهینامه کار خود در این دو سال به درستی انجام داده و وضعیت شرکت را خدشه‌دار نکرده باشد رتبه‌بندی شرکت تغییر می‌کند. اگر در این مدت عدم صلاحیت فرد یا افراد زیر مجموعه مشخص شود رتبه شرکت از او گرفته یا تغییر می‌کند.

اخذ گرید پیمانکاری در رتبه ۵ در مدت زمان کوتاهی صورت می‌گیرد. اما برای تغییر رتبه از ۵ به ۴ باید سوابق کاری شرکت مورد بررسی قرار گرفته و با در نظر گرفتن سوابق مالی شرکت در ۱۵  سال گذشته گرید را تغییر می‌دهند.

با در نظر تمهیدات لازم در این زمینه و داشتن مسئولیت کاری مسلما شرایط کاری بهتری پیدا کرده و رتبه‌بندی شرکت خود را در زمانی کم به رتبه‌های بالاتری می‌رسانید.

 

رتبه‌بندی شرکت و تاثیر آن در مناقصه‌ها

 

برای شرکت در مناقصه‌های دولتی که به خصوص برای انجام پروژه‌های بزرگ و سودآور انجام می‌شود، رتبه‌بندی شرکت ضروری است. یکی از شرایط لازم برای شرکت در این مناقصه‌ها داشتن گرید لازم برای مناقصه مربوط است. سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام مناقصه‌ها در روزنامه رسمی کشور در سه مرحله همه‌ی شرکت‌های واجد شرایط را دعوت می‌کند.

و در آخر بر اساس ماده ۲۵ آیین‌نامه اگر در رتبه‌بندی شرکت اطلاعات اشخاص یا مدارک شرکت اطلاعاتی نادرست وارد شود یا سندهایی تقلبی به عنوان سند اصلی ارائه شود، مسلما برای شرکت رتبه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. علاوه بر این کلیه افراد هیئت مدیره تا ۳ سال از کار محروم می‌شوند. لذا برای با دقت اطلاعات را درج کرده و از بروز هرگونه اشتباه جلوگیری کنید.

 

رتبه‌بندی شرکت چه فوایدی دارد؟

 

هزینه رتبه‌بندی شرکت فواید زیادی دارد و اعتبار زیادی به شرکت می‌بخشد. شرکت‌هایی با گرید بهتر مسلما پروژه‌های بهتری را انجام می‌دهند. هم‌چنین شرکت‌هایی که دارای رتبه‌بندی هستند و صلاحیت آن‌ها تایید شده می‌توانند در مناقصه‌های دولتی و غیر دولتی شرکت کنند. شایان به ذکر است که سرمایه‌گذارانی که قصد همکاری با شرکت‌های مشاور را دارند به رتبه شرکت و اشخاص توجه زیادی می‌کنند. نکته‌ی دیگر برای فواید رتبه‌بندی شرکت این است که موسسات و بانک‌ها به این نوع شرکت‌ها با توجه به گرید آن‌ها وام در نظر دارند. به طور کلی با رتبه‌بندی مشاورین معرف آن‌ها در بین بقیه افراد است.

در زمینه هر کدام از تخصص‌ها که قصد رتبه‌بندی شرکت پیمانکاری یا مشاور خود را دارید باید اسناد و مدارک خود را به سامانه الکترونیکی ساجات ارسال کنید. بعد از این که مدارک ارسالی شما تایید شد به صورت حضوری به تکمیل درخواست خود می‌پردازید. نحوه رتبه‌بندی شرکت به گونه‌ای است که هر چقدر مدارک و پرسنل شما سودآورتر باشد امکان ثبت گرید بالاتر است. البته برای رتبه‌بندی مشاوران باید مبلغی را تحت عنوان هزینه رتبه‌بندی شرکت پرداخت کنید که این مبلغ بستگی به تخصص کاری شما دارد.

 

منبع : https://sabtfori.ir/%d8%a7%d8%ae%d8%b0-%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87-%d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c/

درباره ی kanganews